Vergezicht

Om de mensen en de plekken in Maasbracht vorm te geven, heeft Elisa Verkoelen verschillende elementen samen laten komen in het beeld ‘Vergezicht’. Er waren een aantal zaken die sowieso aan bod zouden komen, zo was het belangrijk dat het werk zou gaan over het muzikale verleden en heden van Maasbracht en de manier waarop het water dit dorp kenmerkt. Waar water en muziek verbindende factoren zijn, zocht zij naar iets dat deze twee aan elkaar verbond.

Vergezicht

aan de plekken die ons voortbrachten

aan het zweven tussen binnen en buiten

ik leer het dorp hier langzaam kennen

wat grootbrengt en weer voortbrengt

ik luister naar de kinderen, luister naar de kranen

luister naar het eeuwige, het kabbelen van een kade

ik hoor haar als het zomer wordt

een hoge stem uit spookverhalen

ze roept hoog en schel en ver van over het water 

ik weet, ze brengt de schippers naar de haven

de hoofdstraat ademt eeuwig door, ik hoor haar bomen zachtjes praten

het geluid van hun bladeren, ruisden ooit anderen in slaap

ik leer het hier heel langzaam kennen, de kade, de mensen,

de muziek die hier al voor mij zong 

wordt even beeldend als de fanfare repeteert

zijn handen zijn een golfslag, dirigeren plots een waterkant

het schoolplein spreekt, na al die jaren, nog precies dezelfde taal, 

ik weet niet zeker hoe dat kan, hoe het nog steeds hetzelfde klinkt

het geluid van spelen lijkt altijd al te bestaan  

alsof het diep in kinderen zit

het beeld leert haar vorm dan tenslotte toch kennen

langs geluiden, langs verhalen nog het meest

vormt zich een uitzichtpunt, een hartslag

van wat men meekrijgt, wat hen thuisbracht

ik leer dat stiltes eigenlijk bestaan

uit geluiden die er altijd zijn geweest

In het werk staan golflijnen centraal; een golf is terug te vinden in zowel water als muziek. Het werk ontstond uit geluidsgolven, opgenomen op plekken die de mensen van Maasbracht het belangrijkst vonden. 

Zo werden de belangrijkste geluiden verbeeld; die van een schoolplein, de muziek van de fanfare, de sluis, de waterkant en het geluid van de Hoofdstraat. Die laatste is opgenomen bij de ruisende bomen waar ooit de oude Kloosterschool was.

Samen vormen ze een abstract landschap, een uitzichtpunt. Elke golflijn wordt omlijst door een cirkel, deze vormen de stabiele factor in het werk. Het is een veranderlijk werk, zoals het water en de mensen veranderen, niets staat stil. Het werk is om die reden vanuit verschillende oogpunten te bekijken. Als men recht voor het werk staat, lijnen de cirkels uit en ontstaat er een landschap uit de golven. Een vergezicht.

Begeleiding
Stichting Beelden in Beweging - Olivier van Wijk

Fotografie
Wibe Koopman

Bedankt
Wim Delissen Bronsgieterij Custers Steenhouwerij Joop Utens Meneer Derckx Mayra Slagboom Gemeente Maasgouw

Vorige
Vorige

geboortegrond

Volgende
Volgende

die op een soort huiden lijken