die op een soort huiden lijken

‘die op een soort huiden lijken’ is gebaseerd op terugkerende dromen die Elisa Verkoelen heeft over het huis waar ze opgroeit. De installatie is ontstaan uit haar persoonlijke verzamelingen, geschreven teksten, gevonden- en gemaakte werken. Het project gaat in wezen over een gevoel van derealisatie, een gevoel dat ze koppelt aan het verhuizen van het huis waar ze opgroeide naar een nieuwe, vreemde plek. ‘Het gevoel van uit mijn lichaam treden, komt het dichts bij het gevoel van niet te weten waar ik ben, alsof ik met mijn nieuwe ogen, naar een oude wereld kijk. Ik zoek naar houvast door huiden te verzamelen, me steeds in andere lichamen te passen’.

zonder titel

het kind dat in mij groeit is niet van mij

ik ben haar zelf


het kind groeit passend in mijn eigen lichaam

aan de rand van haar bestaan 


grenst de kust van het mijne


haar haren groeien niet langer dan ik de mijne kort knip

haar lichaam groeit niet zwaarder dan mijn armen kunnen dragen


het kind bestaat aan de grenzen van mijn zijn


maar als de zon hoog staat en de stille ruimte zwijgend wacht

vormt haar schaduw zich naar de mijne, strekt ze zich uit 


en ik laat haar, zacht

mijn binnenwereld verlaten via het licht dat het donker ontmoet


ze vormt zich passend naar de echte wereld

ze leert van mij hoe leven moet 

mijn werk doet de laatste tijd

steeds vaker wat ik wil

of dat iets goeds is, weet ik niet

ik denk dat het niet zozeer uitmaakt

welke vorm ik aan de dingen geef

of bij welke namen ik ze noem

ik hoef er niet voor te werken

ik groei langzaam met ze mee

eigenlijk is het maken

niet meer dan een vorm van tussenruimte

een ruimte van waaruit ik durf te kijken

de wereld om me heen te leven, soms te vangen

ik beslis zelf 

wat er wel en niet toe doet

maak de delen passend

puzzel de antwoorden in mijn vragen

het enige wat werkt is blijkbaar het wachten

ik kan het licht niet dwingen anders te gaan dansen

ik kan ervan besluiten

samen te vallen met de dag

het wachten doet me inzien

we groeien naar de zon

de zon

‘Schaduwen kennen geen vorm’ Odapark Venray | Fotografie door Peter de Ronde

die op een soort huiden lijken (2022) | installatie van diverse materialen

Begeleiding
Joep Vossebeld Marjolein van der Loo Merlijn Huntjens

Exposities
Odapark Venray Museumnacht Maastricht

Museumnacht Maastricht 2022 | Lutherse Kerk

Vorige
Vorige

herfst vanbinnen

Volgende
Volgende

acht portretten in tussenruimte